by nuffnang

my followers

Jumaat, 11 November 2011

CARA DISPENSE YANG BETUL / HOW TO DISPENSE MEDICATION,PRESCRIPTION



CUSTOMER EXPERIENCE PROGRAM.....


lepas balik raya haji, ari selasa tu 8hb-10hb aku start menghadiri krusus Cxp ( Customer Experience program)... krusus selama 3 hari, 2 hari di bangunan belakang hospital kmc, dan sehari di tempat kerja masing.. apa yang boleh aku katakan kat sini...krusus ni memang best!!! seronok dan hepi sgt. krusus yang di anjurkan oleh KMC dan TDM of course untuk melahirkan mutu para pekerja ke tahap yang lebih berkualiti. programme ini dijalankan oleh FOCUS LEARNING. Encik Hasni bin Ghazali pula selaku consult partner pada hari tu.. memang terbaik dari encik hasni dan shabas aku ucakpan. semangat dan usaha yang ditunjukkan oleh cik hasni sangat memberangsangkan peserta. yup, aura tu aku dapat rasakan selepas hadir dan sebelum menghadiri krusus ni. so ape yang dapat aku list kan kat sini krusus ni membawa faedah kepada semua warga staff kmc antarnya ialah:

-membaiki dan mengajar cara berkomunikasi dengan betul .
-melahirkan perasaan berani
-memupuk semangat kerjasama dan merapatkan lagi hubungan antara staff
-memperbaiki segala kelemahan dan tingkah laku staff yang lebih sopan dan elok
-menilai kemampuan dan kebolehan para peserta
-mengajar cara adab dan sopan ketika berkomunikasi
-menghilangkan stress
-berfikiran positif dan menangkas tanggapan negatif pada orang lain

ha? banyak tak....datz why la aku rasakan memang berkesan sangat2 program dr fokus learning ni. dah la sepangjang program ni makan je..langsung x boring..sebab setiap aktiviti yang dijalankan semuanya menarik.. so xde rasa ngantuk pun...











Oleh kerana aku wakil dari deparment farmasi, so ni adalah step2 yang betul semasa kita dispense ubat yang telah diajarkan semasa program ini.


cara nak dispense ubat dengan betul:



1) kita perlu berdiri segak

2) pandang mata kepada patient, senyum, angguk, dan ucap salam "selamat pagi/petang encik/cik/ puan.. dan sebut nama tetamu" ok !

3) then perkenalkan lah diri korang secara ringkas.
contohnya," saya faizal"...so patient lebih senang untuk menganjurkan pertanyaan bila dia tahu nama kita.dan kalo ada p2 rujukan selanjutnya senang je dia akn refer pada kita semula

4) meminta resit bayaran kepada tetamu dan menerima dokumen dengan mengambil kedua- dua belah tangan. baru la nampak sopan sikit.
"encik/cik/puan/...(nama tetamu ) boleh saya dapatkan resit bayaran"

5) terangakan kepada tetamu tentang preskribsi ubatan, kegunaan untuk ape, kesan sampingan ape
" ubat encik /cik sudah sedia, ini untuk...."

6) sahkan tetamu jika faham, tentang penerangan yang dah kita sampaikan..
" encik/cik/ jelas penerangan saya tadi?"

7) berikan ubat2 kepada patient tadi

8) twarkan ape2 bantuan .cthynya:
"ada ape2 yang bpleh saya bantu lagi?"

9) lastly jangan lupa say thanx pada patient ok!
" terima kasih encik/cik/puan....selamat jalan"

* jangan plak ckp sila dtg lagi cam harap dia sakit lagi jek..




masa program tu dijalankan, peserta akan mendapat 1 bintang2 sebagai mata sekiranya peserta dapat menjawab soalan dan aktiv melakukan tugasan .. dan jumlah bintang tu plak akan dikira untuk dianugerahkan pangkat..ha2...lawa plak, tapi best kita jadi excited plak. dan aku di berikan pangkat TAN SRI FAIZAL dan dianugerahkan 2 pingat darjah..aku sorang je tau yang dapat pangkat Trans Sri ni tau.ha2.. yang lain ramai datuk...
tapi paling best la group aku.... kalo seblum ni kenal ngan diorang pun mcm x kesah sangat. tapi bila satu group terasa satu kepala. semuanya layan....dan sporting. time tu lupa nak bawa camera so xde gambar2 diorg,kalo x leh uploadkan? group aku ada 5 org... kak may, mira, kak zuarina, n kak sikim... group KASI GEGAR!!!!K.G










MKV Player: Full HD HDMI SD/USB Media Player


Tiada ulasan:

Catat Ulasan