by nuffnang

my followers

Jumaat, 22 Julai 2011

KE MANA ARAH TUJU LEPASAN DIPLOMA FARMASI?

AS.SALAM..baru2 ni saya ada menerima beberapa soalan yang telah diajukan mengenai sejauh mana hala tuju dan peluang pekerjaan dalam bidang farmasi. Sebenarnya negara kita masih berada dia antara negara yang awal lagi dalam bidang farmasi. Berbeza dengan Malaysia, hampir kebanyakkkan negara luar, pharmacist diberikan mandat untuk membekalkan ubat kepada pesakit manakala doktor ditugaskan untuk mendiagnosekan pesakit. Kekuranagn jumlah farmasi di Malaysia menyebabkan doktor di negara ini diberi kuasa untuk memberi ubat. Kerjaya farmasi dianggap kerjaya yang kritikal oleh Kementerian Kesihatan Malaysia dan Kementerian Pelajaran Tinggi Malaysia. Terdapat banyak institusi IPTA dan IPTS yang menawarkan program diploma farmasi dan ijazah farmasi di Malaysia. Bagi peringkat diploma, ipta yang menawarkan diploma farmasi ialah uitm, manakala ipts yang menawarkan bidang ini ialah Kolej Unerversity Shaputra, Kolej Mahsa, Kolej Masterskill, Kolej Micost dan sebagainya. Walaubagaimanapun, pelajar yang ingin melanjutkan pengajian mereka ke peringkat ijazah sama ada di IPTA mahupun IPTS, mereka perlu memperoleh CGPA sekurang-kurangnya 3.8. Syarat yang telah ditetapkan oleh Pharmacy Board Malysia pada june 2010 adalah bertujuan bagi melahirkan pelajar yang berkualiti dan competitive dalam jurusan farmasi .Bagi mereka yang tidak mencapai tahap yang telah ditetapkan, mereka masih berpeluang melanjutkan pelajaran mereka di negara luar seperti Indonesia, Rusia, London dan negara-negara luar yang telah mendapat pengiktirafan dari Kementerian Pendidikan Malaysia. Sebenarnya, berdasakan pengalaman saya sendiri (sebagai pelajar jurusan farmasi) peluang pekerjaan dalam bidang farmasi pada ketika ini sangat meluas di Malaysia. Terdapat banyak peluang pekerjaan di hospital dan kilang-kilang farmasi yang menawarkan gaji tinggi selain benefit lain yang ditawarkan. Rata-rata kawan saya juga sudah memperoleh kerja sebaik sahaja menamatkan pengajian mereka. Selain itu ada juga dia antara mereka yang sudah melanjutkan pelajaran dalam degree di UiTM, Institute Teknologi Bandung, University Air Langga dengan pinjaman atau biasiswa yang telah disediakan oleh kerajaan. Pada pandangan saya juga, jika ada pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran mereka dalam bidang ini sama ada di Ipta mahupun Ipts, ini adalah merupakan pilihan yangpaling tepat bagi para pelajar. Namun mereka sentiasa perlu bersedia, gigih dan tekun bagi mencapai keputusan yang cemerlang. Sikap tawakal dan tidak mudah berputus asa adalah nilai displin yang perlu ada bagi setiap pelajar.




'kongsikan pula pandangan dan pendapat anda bersama saya disini'.

124 ulasan:

  1. Salam bro .
    Best post kau ne :)
    Rusia ade amek bidang ne gak ke ..
    Ok fine .. skrng aku tau kemana arah tuju aku selepas ini .. thanks bagi info .. :)
    btw ... aku sama bidang mcm kau .. hihihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup rozaimie alimin... rusia memang ada kos ni juga.. cuma ramai kengkawan aku komplain cuaca sana sejuk.. diorg x tahan.. kalo duit sendri nak sambung study sana agak banyak la weh kena pakai.. oh ko amik kos ni gok, bgs la... just kita harap pharmacy board ni bagi ruang sikit pada ppf tuk kita sambung stdy even pinter x cukup 3.8.. cukup la sikit sbnyk penglamn yang ada bg sape2 yang kije ni..hu2..

      Padam
    2. Boleh sambung belajar ke peringkat Ijazah. Jika ingin belajar diluar negara, calun mestilah dapat kelulusan KPT melalui borang Sijil Sokongan Luar Negara SSLN. Bagi pelajar yang ada Diploma Fasmasi calun sekurang2 ada 5B dalam SPMnya bagi matapelajaran Fizik,Kimia, Bio,Math dan Add Math. Untuk ke Mesir kena dapat sekurang2nya 8B (bagi permohonan 2013). Cuma mungkin ada masalah untuk dapat pinjaman/biasiswa yang terhad kepada pelajar Medic dan Dentistry.

      Padam
    3. Tambahan...
      Pencapaian Diploma mesti 3.5 dan ke atas. Untuk ke Mesir tidak perlu ada Diploma. Pelajar akan masuk Tahun 1 dan x boleh transfer credit hour...Untuk ke Mesir boleh rujuk agent2 spt QAS Management, Academi Al-Quran Medic Malaysia, MedicMesir dan lain. Rujuk komen +ve/-ve dalam blog2 untuk tatapan dan pertimbangan.

      Padam
    4. Boleh x ambil foundation in science lps tu sambung degree in pharm dkt oversea??tapi masalahnya saya ada 2c+ iaitu bio and phy...ada x cara lain nk sambung degree ni selain retake balik paper yg dpt c tu??

      Padam
    5. salam.minimum cpga asasi sains layak ke pengajian farmasi d indonesia atau mana2 university luar negara.satu perkara yang ejen tidak beritahu univrsiity d mesir tidak menawarkan resit exam pada setiap modul dan semester.anda kena balik cuti dan tunggu next intake stident bersama exam.dan iniversity indonesia medium bahasa indonesia dalm farmasi.hanya kedoktoran dan pergigian dalm english.saya nasihatkan lebih baik belajar diIndon.penginapan murah.makan murah x perlu masak.dobi pun murah.anda perlu beljar sahaja.shopping pin mrah heheh.nak balik tiap2 minggu pun boleh

      Padam
  2. Thanks for sharing. Saya dalam dilema nak pilih kos apa utk degree nanti. Btw,thanks. This entry help me much :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. miss era better kalo ada peluag tuh p je la sambung dalam pharmcy utk degree.. best kot kije pharmacist ni.. lesen pun ada senang kalo nak buka kedai... hu2.. sebb ramai sgt cina plus india yang sambung kos ni compare melayu tau... sape2 nak sambung, kalo murah sikit sambung kat mesir...

      Padam
  3. salamualykum..if u dun mind i ask..
    where can u find the list of universities yg offer degree in pharmacy under JPA scholarshp..??
    i'd may have found one but im open for ur suggestion..second opinion always better right..;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. setahu saya... semua u ada jpa...sebab biasa jpa ni kita kena apply.. contoh cam ni... mula2 dapat ptptn...pas tu first sem score betol2... sem 2 nanti apply jpa... so ptptn nanti stop la kalo da dapt jpa... ckp kat ptpn kita nak byr balnce yg kita pinjam masa sem satu then byr masa kije nanti..

      Padam
  4. nak tnye klau diploma sains kesihatan farmasi ape kelulusan yg diperlukan .. atau ape yang akn dinilai ???????

    BalasPadam
    Balasan
    1. diploma sains kesihatan ke diploma farmasi? dua2 ni berbeza... tapi kalo diploma sains kesihatan tu bgs juga.. senang naik pangkat... kalo diploma farmasi ni.. susah la nak wat degree.. kena score betul... start 2015 pensyarah saya ckp susah nak wat degree kat oversea even bnyk duit. syarat tetap sama mcm ditetapkan kat malaysiani.. nak 3.8... erm...

      Padam
  5. Assalammualaikum. Faizal boleh share serba sedikit tak camna Faizal boleh jadi Pharmacist Asisstant like now? After SPM, Faizal study mana and what course? Asasi, Diploma or anything else?

    BalasPadam
  6. waalaikumsalam.. cik yaya, sebelum ni saya belajar di melaka, salah sebuah kolej uitm-micost di ayer keroh. di mana kolej ni hanya ada satu kos sahaja iaitu diploma farmasi uitm.. saya merupakan batch ke 2 dari kolej tersebut. ALHAMDULILLAH setakat ni ramai yang berjaya after grade dari sana. kemasukkan di kolej tersebut juga seperti syarat2 kemasukkan diploma uitm penang. pengajian, yuran dan sukatan pelajaran sama dan semua dr uitm termasuk pensyarah bagi sesetengah subjek yang berulang alik setiap hujung minngu dr uitm s.alam. senang cerita jurusan farmasi setakat ini memang masih banyak tempat di perlukan. Ramai juga rakan-rakan saya sekarang beralih ke bidang kedoktoran selepas kami tamatkan pengajian.
    After spm saya masuk form 6 sains sekejap dan kemudiannya mendapat tawaran dalam bidang diploma farmasi uitm selama 3 tahun. pengajian hanya 2 tahun sahaja, manakala setahun saya practical di hospital besar melaka. dua minggu selepas tamat practical saya mendapat tawaran kerja di Hospital Kuantan Medical Center dan masih berkhidmat di sana sekarang ni. sape2 yang ternampak saya jangan segan2 nak tegur saya erk... hik2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ouhhh. like that. saya nak amik bidang farmasi. tapi sdg dlm dilema, takot2 takde peluang pkerjaan kelak. lagi satu, saya agak phobia dgn darah dan luka. adekah sepanjang study dlm bidang farmasi, ade kena buat kajian, pembedahan yg melibatkan luka, darah or anything else? klau ade, saya akan berfikir semula dan mungkin akan beralih kpd course lain. mohon en faizal dapat share serba sedikit dgn saya.

      Padam
    2. Salam Encik Faizal. Saya sedang mencari ahli farmasi yang berminat bekerja dengan Farmasi cosway. Gaji adalah lumayan.

      Syarat Kelayakan:
      1) Mempunyai Ijazah yang berkaitan dgn bidang farmasi
      2) Ada Lesen Farmasi yang sah
      3) Berpengalaman dalam pengurusan kaunter farmasi
      4) Boleh bekerja di Damansara, Selangor.

      Pakej gaji yang lumayan:
      Gaji minima ~RM5000 - RM 8000 sebulan, maksima sehingga 50% daripada keuntungan kasar jualan kaunter "drug"/ubat.

      Jika encik atau mempunyai rakan2 yang juga ahli farmasi yang berminat, sila hubungi saya 014-6866749 -Siti

      Padam
  7. peluang pekerjaan tetap ada.tapi skunk saya mula nampak yang semakin bersaing sikit kalo untuk jawatan penolong pegawai farmasi. kalo sampai ke ijazah atau jawatan pharmacist still bnyk sgt2 peluang kerja. jgn risau la. so better study sampai wat degree.. just untuk ke degree syarat dia susah.. latest news dah turunkan balik pointer ke 3.5.. start tahun 2015 dr sumber2 yang boleh di percayai, utk ke oversea pun syarat dia tetap sama di kawal oleh board malaysia. kalo skunk still senang lagi utk ke oversea 2 point something leh lagi.. pasal darah dunt wori.. kita main ubat je.. bancuh ubat, buat cream, ointment , tpn, handle cdr machine, chemothrapy drug.. xde bedah2 orang... he2

    BalasPadam
    Balasan
    1. ouhhh okay. tapi mane institut pengajian yang ade degree in farmasi? saya bnyak jumpa degree in medic and surgery je. tape taktau lahh kalau ade yg terlepas pandang.

      Padam
    2. kalo kat indon yang di iktiraf farmasi board aDA 4 university je.. kat dalam malysia ni usm, uitm, uia je yang ada.. untuk degree je la.. kalo buat diploma ipta tu uitm je yang ada buat.. yang lain banyak kolej dan usaha sama. kat luar negara mcm saya ckp sebelum ni kat mesir murah.. tapi 5 tahun pengajiannya. ura2 ckp akan dtg di indon pun akan buat 5 tahun juga untuk degree in farmasi.

      Padam
  8. Salam Encik Faizal. Saya sedang mencari ahli farmasi yang berminat bekerja dengan Farmasi cosway. Gaji adalah lumayan.

    Syarat Kelayakan:
    1) Mempunyai Ijazah yang berkaitan dgn bidang farmasi
    2) Ada Lesen Farmasi yang sah
    3) Berpengalaman dalam pengurusan kaunter farmasi
    4) Boleh bekerja di Damansara, Selangor.

    Pakej gaji yang lumayan:
    Gaji minima ~RM5000 - RM 8000 sebulan, maksima sehingga 50% daripada keuntungan kasar jualan kaunter "drug"/ubat.

    Jika ada ahli farmasi yang berminat, sila hubungi saya 014-6866749 -Siti

    BalasPadam
  9. Salam, saya pelajar lepasan SPM dan berminat dengan bidang farmasi nie. Nak tanya kalau kita just ada diploma dalam bidang farmasi dan tak layak sambung degree tu boleh dapat kerja ke?gaji banyak ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. layak je.. sebab tu ada jawatan sebagai penolong pegawai farmasi.. gaji ok la, bagi saya berbaloi la dengan taraf diploma.. campur ot n bagai. nak bgs sambung degree la,, insyALLAH.. ada lesen boleh buka kedai.. untung sesngt.. keje industri plak paling koman degree 12 ribu.. industri paling mahal gaji.. tapi pressure sikit. hu2..

      Padam
    2. Abg Faizal dulu lepas SPM belajar kat mana?

      Padam
  10. kalau nak ambik diploma farmasi ni kena amik subjek biologi,fizik dgan kimia ataupun sains sahaja ?

    BalasPadam
  11. putri cahaya- x juga, ada member dari kos sastra masa sek menengah dulu. tapi apply dekat masterskill ke mahsa.. then dia layak amik dip farmasi. even xde basic biasa nya kolej swasta macam ni amik je. now dia da kije kat hos pakar melaka da pun... kalo IPTA x leh la...

    BalasPadam
  12. kena sambung tingkatan 6 tak ?

    BalasPadam
  13. En.Faizal...saya ni pelajar lepasan spm ....dan sekarang ni sy masih terpinga-pinga nk amik kos ape untuk diploma nnti....ade orang cakap bidang farmasi ni susah...n nak dapatkan cgpa 3.8 tu bkan snang kan...so mcm mane kalau kita x dpt cgpa 3.0 ke atas, ade ke org nk amik kita bekerja....???

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyALLAH usaha tangga kejayaan. sebenarnya kos ape pun susah juga. kalo untuk sambung degree 3.0 dekat ipta dalam farmasi sah2 dah xde laluan. tapi kat luar negara ok still terbuka luas. cuma bayarannya lebih sikit la. ops.. lebih banyak.hu2,..bukan lebih sikit da. kalo setakat nak buat diploma je, tersangat la banyak peluang kerja dik.. lagi plak 3.0 tu da kira tinggi juga pointer tu.. kalo 3.0 dalam diploma farmasi, dik jangan bimbang banyak lagi peluang utk sambung course lain.. cam forensik ke.. mikrobiologi ke, atau terus nak buat medic kat MSU. ape pun dik buat la istikarah k.

      Padam
  14. Kepada pelajar yang berminat untuk mempunyai Ijazah Farmasi tetapi tidak dapat masuk ke IPTA yang memerlukan kelayakan yang lebih tinggi, ia boleh melanjutkan pelajaran keperingkat diploma dahulu di IPTS/IPTA.
    Walaubagaimanapun sila pastikan kelayakan pelajar ini mendapat sekurang2nya 5B bagi matapelajaran Fizik , Kimia, Bio,Math dan Add Math. Pencapaian ini adalah berguna untuk pelajar melanjutkan pelajaran keperingkat Ijazah Farmasi. Pelajar juga dimestikan mencapai 3.5 dan ke atas (spt ditetapkan oleh KTP untuk melanjutkan pelajaran dikeluar negara tahun mulai tahun 2013-borang SSLN)

    BalasPadam
  15. Pembetulan:

    Skrg terdapat pinjaman JPA (Max RM200k) untuk lepasan Diploma Farmasi ke luar negara. Pelajar perlu dapat keputusan terbaik(>3.0) di sana di semester 1 atau Tahun 1 dan terus boleh apply. Bagi JPA skrg, Bidang Farmasi telah masuk dlm 'Priority list' dan bukan 'Critical list' lagi.

    BalasPadam
  16. Kalau cgpa saya dah 3.8 tpi result spm dulu semua subject science only C+ ..bole apply degree ke??

    BalasPadam
  17. shay- boleh. dia akan follow dip cgpa dip awak. kawan saya, masa spm result x ok. tapi dip selalu dpat dekan. now dia jadi doctor dah pun..

    BalasPadam
  18. Masih banyak tempat lagi ka dalam bidang farmasi ni ?tengok macam makin ramai yg berminat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. putri nur hanis- masih banyak lagi... even bukan lagi farmasi ni di kategorikan dalam bidang kritikal, tapi bnyk lagi kekosongan terutamanya dlam industri..

      Padam
  19. salam, en faizal. saya pelajar sem2 diploma farmasi. setahu sy qualification utk degree farmasi skrg dah berubah. 3.5 pointer dan at least B dalam subjek bio, fizik, kimia, english dan math.
    dalam kes saya, saya dpt c dalam fizik masa spm, option yg saya ada utk smbung degree adalah
    1) repeat paper fizik spm
    2) kerja selepas diploma utk dapatkan 2-3 years pengalaman.
    Jadi pd en faizal, yang mana lebih baik utk kami? mula2 saya fikir nak repeat paper fizik, sbb saya bimbang bila dah keje dan dapat duit sikit, jadi tak berminat utk sambung degree dah. Tapi bila fikir2 balik, kalau sy keje lepas diploma, lg mudah utk saya dapat keje best lepas degree nanti sbb dah ada pengalaman. tak gitu?
    mohon panduan.

    BalasPadam
  20. waalaikumsalam naurah, dik.. skunk pointer memang dah 3.5 untuk sambung degree.. tapi betul ke kena kije 2,3 tahun n ada pengalaman leh sambung degree?? setahu saya tu syarat yang dulu untuk apply di uitm misalnya dgn ada pglman 2,3 tahun bg kes x cukup pointer.. tapi skunk even da ada penglaman 2,3 tahun pun x leh gok sambg kalo pointer x cukup. kalo betul la seperti yang di nyatakan oleh naurah tu dan merupakan berita terbaru, bgs sgt la.. so bnyak la peluang utk PPF sendiri buat degree... kesian PPF mcm tersepit dalam kareer.. nak sambg kos lain sayg. nak pergi jauh x leh da...
    walaumcm mana pun naurah, pada pandangan peribadi saya, kalo sebtulnya mcm yg naurah ckp, saya cdgkan awak kije dulu 2,3 tahun. kalo azam kuat, n niat nk sambung tu berkobar2 dunt wori 2,3 tahun lepas kije awak confirm terasa nak berada zaman stdy.. satu kelebihan yg sagt2 ada pada awak kalo dah kije 2,3 tahun ilmu farmakalogi mesti bertambah2.. nak buat degree nanti satu bonus untuk diri awak.. insyALLAH .. saya yakin.. belajar n zaman kije lain.. belajar terasa susah sgt nak ingt nama2 ubat

    BalasPadam
    Balasan
    1. thanks atas nasihat abg. lecturer cakap, kalau spm ade c, bole keje 2-3 years untuk sambung degree, kalau tak cukup pointer, xtahu la pulak. takpe, nanti saya akan confirmkan balik. Buat masa ni, memang saya nak keje lepas diploma. tapi sy tetap akan repeat paper fizik spm untuk standby, in case saya tak dapat kerja lepas diploma, saya sambung degree terus la sebab tanak buang masa. thanks banyak2 abg faizal :)

      Padam
    2. oh ey ke naurah... k,, good luck untuk awak.. semoga mendapat pekerjaan yang baik2 n jangan lupa kewajipan pada mak ayah dan agama.. insyALLAH bahagia dunia akhirat.

      Padam
  21. mohon pendapat..sblm tu salam perkenalan..saya agak frust ble spm saya 9A n 1B..b itu adlh add math..tgok syarat majority bg course critical A- utk add math..mcm mne ek?ada pluang x utk bidang farmasi sbb saya minat sgt2 bdg nie..ada nsht?

    BalasPadam
  22. Salam..anak saudara saya amik sastera masa spm dan result dia br ni hanya 6 subjek kredit termasuk sains..mate dan bi lulus je..dia minat dlm bidang farmasi..nak tahu ipta or ipts or institut latihan mana yg ada offer diploma or sijil dulu ke dlm bidang farmasi ni?

    BalasPadam
  23. meemie... first saya nak ucap tahniah banyak2 tau sebab berjaya dapat 9a 1b.. wah terror tu.. ape pun kita perlu bersyukur kepada ALLAH di atas pemberian yang di beri.. ramai lagi yang d luar sana berusaha gigih, tapi masih tidak dapat mencapai keputusan mcm mimie... kalo keputusan mcm mimie ni,abg faiz yakin la sangat2 mimie dapat course ni. insyALLAH doa banyak2..

    BalasPadam
  24. waalaikusalam...cik ssamidah- untuk pengetahuan, farmasi tidak ada menyediakan pelajaran dalam bidang pensijilan. untuk sambung di ipta, syarat nya agak ketat sikit dan mestilah dari aliran sains tulen semasa spm dulu. walaubagaimanapun, ada beberapa ipts yang menawarkan bidang ini, misalnya kolej shaputra...

    BalasPadam
  25. salam,saya pljr lpsn spm ingin b'tnye, pilihn yg mne lbih baik utk mengambil k0s farmasi,,adkh dgn mengambil dipl0ma farmasi ataupun matrik ataupun asasi??

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikusalam...niza, kalo masuk matrik asasi pengajian lebih singkat dimana hanya perlu buat asasi selama setahun sahaja. result kena maintain, kalo x kena lelong atau dapat kos lain. persaingan agak senggit.tp InsyALLAH awak boleh jika bersungguh2. bagi saya plak, tgk atas kemampuan niza. kalo niza yakin ok, buat asasi je. tapi kalo niza bimbang risiko, x jadi masalah nak buat diploma farmasi dulu. mungkin lagi banyak pengalaman yang boleh niza dpt dan mudah bg niza.

      Padam
  26. salam ...saya dalam dilema la. my parents suruh apply dip farmasi but saya mcm tak suka sangat.kos farmasi ni banyak kena hafal hafal atau buat ubat ke. bole share experience tak ?saja na tahu pandangan tentang kos farmasi ni. terima kasih .(=

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam.. ann, kalo nak beljr farmasi biar la diiringi dgn minat juga. kalo x minat nanti susah plak n cepat bosan sebb kena menghafal beratus2@ beribu jenis ubat. pharmacolgy ni agak susah juga. saya rasa kalo kita minat, even susah n gagal x menjadi penghalang utk kita habiskan stdy. masa buat dip dulu terasa susah nya. tapi kerja n belajar x sama. mungkin zaman belajar terasa sgt susah nk ingat nama2 ubat tu.

      Padam
  27. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  28. salam. sy nak tanya. skrg sy pelajar tahun akhir diploma farmasi. lagi berapa hari nk abes dah. tp pointer sy xbpe nak excellent sgt. klu nk apply kje sbg PPF, dkt mana yg sesuai ye? hospital atau klinik2 biasa? klu di klinik, adakah gaji yg diberi setaraf dgn gaji tahap lepasan diploma? sgt berminat utk smbng degree tp klu ikut board mmg xlepas. huhuhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam...lagi baik apply la hos swasta... nak tunggu goverment mungkin amik masa. then bagi saya juga, kalo sebelum dapat kije mana2 nak kije retail pun bgs. banyak penglaman awak dpt kutip. rate mungkin x tinggi mcam kerja hos swasata. tapi penglaman yang ada satu advantage untuk awak bila interview hos swasta nanti..

      Padam
  29. salam..sya lepasan spm 2012..sya nk tanya..sya ada dpt offer diploma farmasi di kolej swasta...tp boleh smbung degree nnty di IPTA..jd mcm mna pluang untuk smbung degree di IPTA klau dr kolej swasta?? bahkan, bla dengar yg untuk smbung degree prlu dpt pointer 3.8..menakutkan la pulak.. atau betul telah dturunkan ke 3.5?? seandainya,sya ingin bkerja slpas tamat diploma,mcm mna pula pluangnya klau kluar dr kolej swasta brbnding buat diploma di IPTA??

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam... kalo pointer tinggi 3.5 and above dan ipts tersebut di iktiraf oleh mqa, masih layak untuk sambung degree di IPTA. saya sarankan apply kolej yang ada usahasama dengan ipta... ey pointer skunk perlu minimum 3.5 utk layak buat degree farmasi. peluang kerja, sebenarnya bergantung kepada kemahiran semasa interview. walaupun cgpa rendah tapi kalo skill comunication ok, penampilan ok insyALLAH x jadi masalah.

      Padam
  30. assalammualaikum.. klau la saya abis diploma.. saya nk kerja terus.. dlm mahu kerja tu. apakah langkah2 yg ptut saya buat??? mahu apply kerja dengan sapa?? jawatan yg bole saya sandang ??? kalau bole gaji dia agak2 berapa ya?? sori coz bnyk tanya... ^^

    BalasPadam
  31. waalaikumsalam nizar, langkah2 ape tu? he2.. awak leh kerja di hospital swasta, kerajaan, badan berkanun, retail farmasi atau kilang. jawatan sebagai penolong pegawai farmasi. gaji standard basic lebih krg 2k.

    BalasPadam
    Balasan
    1. cmnie.. klw abis belajar tu kn.. mw apply kerja tu.. mcm mn erk??

      Padam
  32. Assalamualaikum, saya nie budak lepasan spm 2012 . saya agak berminat juga dlm bidang farmasi nie . tpi tak memenuhi syarat la pula . nak tanya kalau tetiba kita tak lepas dlm bidang nie dalam erti kata lain, fail, nnt kita akn jdi jururawat ke ??? sbb kalau ttbe ke arah nursing tuhh , sya tak brapa nak minat sangat . mohon pertolongan, sbb tengah pening nak pilih course apa , skrg ada 3 plihan , Computer Science / Information Technology / Pharmacist . terima kasih :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam syahera.. x leh tukar ke bidang jururawat. aliran diploma farmasi tidak sama dengan aliran diploma jururawat. dari segi praktikal dan skop kerja berbeza...

      Padam
  33. Assalamualaikum saya nk tanya sikit diploma farmasi ni ada masa depan ke ? Sbb saya ada baca 1 blog ni dia kata tak payah buang masa belajar diploma farmasi ni nanti bila dah habis bljr susah nk dpt kerja betul ke ? Saya minat bidang ni tapi tu la takut xde peluang pekerjaan :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam... secara peribadi, untuk masa sekrang ni saya rasa ada betulnya berlaku lambakkan diploma farmasi.. berbeza dengan ijazah farmasi masih lagi banyak kekosngan terutamnya di industri... tambahan pula bidang farmasi tidak lagi menjadi bidang kritikal di Malaysia. kewujudan institusi kolej swasta terutamanya menyebabkan persaingan dari segi kerja. macam manapun, sesetngah hospital akan lihat dari mana lulusan kita.. kalo dari diploma IPTA itu jadi satu kelebihan.

      Padam
  34. Salam. Saya pun nak tanya benda yag sama dengan Tanpa Nama do atas. Sy ada baca board of pharmacy mcm tak accept diploma. So kalau sambung degree pun, tapi start dengan diploma, boleh ke kerja?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam..nur ali, jika lepasan dari diploma farmasi uitm misalnya dengan pointer yang mencapai tahap dieteteapkan oleh uitm iaitu 3.5 ke atas maka berpeluang untuk sambung degree farmasi. so boleh jer kerja... kekurangan jawatan kosong penolong pegawai farmasi pun belum sampai ke tahap yang serius. saya tengok rata2 jawatan kosong pembantu@ penolong pegawai farmasi terutamnya di kedai- kedai farmasi masih lagi banyak . mungkin di sebabkan gaji yang di tawarkan lebih murah menyebabkan sesetngah pihak tidak berminat untuk kerja di retail farmasi.

      Padam
  35. Hai saya nak tanya sikit masa faizal bljr dulu susah tak ? Slalu kena buat pembentangan tak ? Lagi satu saya ni bkn dari aliran sains nanti kalau saya nk amik ni blh ke saya nak faham apa yg lecture ajar kan :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. tanpa nama- bagi saya susah juga. rata2 belajar xde senang.he2.. kawan saya yang amik muzik pun dia kata susah.. memang selalu buat pembetangan. tapi dari situ kita dapat belajar erti keberanian .. kalo x bila lagi?? sebab dah kerja nanti kita akan berhdapan dengan pesakit, berinteraksi dengan mereka dan sebagainya. semuanya bergantunjg pada keazaman diri.. insyALLAH be der best!

      Padam
  36. salam,,nk tnya..sya m'rupakan lepasan spm'12 aliran sains..tp kita org x biologi sbb d'gantikan dgn sbjk eko.asas...sy nk ambk aliran sains nnti klu msuk f6..result spm sya hya 7 kredit sja & 1a- iaitu bm..sbjek sains & eko.asas hnya setkat lulus & x kredit..boleh x klu lps ambik stpm nnti sy smbg blajr kt korea dlm course farmasi?? brpa pointer yg perlu sy skor??mcm mna nk dpt tajaan@biasiswa drpd jpa untk smbg blajar??hrp bleh blas secepat mgkin... =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. WAALAIKUMSALAM....kalo result stpm nanti baik, insyALLAH laluan tu mudah utk sambung di ipta dlm malaysia pun boleh.untuk dapat tajaan kena score juga... kalo tidak bila layak sambung di oversea masa permulaan belajar qieyla terpaksa guna duit dulu, then bila result ok masa tahun pertama, baru bolej dapat pinjman mara@jpa. kalo tahun pertama tidak dapat mencapai target yang di tetapkan terpaksa guna duit PM (PA N MA).. GOOD luck qieyla

      Padam
  37. Assalamualaikum, saya memang minat dalam bidang farmasi ni dan saya nak mintak pandangan kalau saya tak dapat IPTA untuk buat pharmacy & amik dip pharm dekat KPJ College okay ke? Atau pun mungkin boleh recommend college/Uni yang tawarkan kursus ni. Soal nak sambung degree, kalau kita score baik masa buat dip, untuk sambung degree tu dia akan tengok semula ke result SPM kita atau cuma pointer kita masa kita belajar je? Sebab saya confused baca macam-macam pandangan orang. Harap boleh tolong explain ye :) Terima kasih!

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam.maaf saya naim lepasan diploma unikl rcmp tajaan kkm.skrg berkhidmat sbg ppf kkm slma 5 thun.bkenaan sambg ke deg farmasi even ipts dlm atau oversea msti ikut syarat yg ditetapkan lmbaga farmasi.klu x ckup syarat tidak akan dapat licence dan x boleh bgelar pharmacist di Malaysia.klu x ckup syarat spm bleh resit paper.

      Padam
  38. waalaikumsalam... kpj biasanya akan serap pelajar dari kpj sendiri untuk bekerja dengan hospital kpj.. sebb tu rata2nya kpj akan amik student2 diorg untk berkhidmat dalm kekosongn jawatan diorg. x pun koleh micost- bawah usaha sama uitm... cuma result spm dia akan tgk sama ada layak ataupun x..setakat yang saya tahu kalo pointer dapat score, biasanya x tgk result spm da,,, tapi siapa ada info terbaru let me know,.. ramai readers yang tertanya2..tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh macam tu, okay faham. Jadi, encik faizal rasa kolej KPJ ni okay ke? Maksudnya kalau saya apply diploma farmasi under kolej ni? Ataupun, tak prefer kolej KPJ? Kalau saya amik diploma farmasi dekat UniKL pula macam mana ya? Is it preferable? Maaf banyak tanya hehe :)

      Padam
  39. salam...
    nk tny ney...saya nk amk course frmasi, tp tk thu nk smbnug kt mne....
    antara kolej pusrawi, kolej teknologi profesional indera kayangan, msu, or unikl??...
    blh bg pndngn tk??....antara kolej2 ney yg mne lbih baik??...

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam... msu dan unikl bagi saya lebih baik... unikl boleh buat loan mara kalau sebelum ni.. kalo pointer ok, bayar sikit je loan atau dekan x yah bayar.

      Padam
  40. Salam, saya budak lepas spm 2012. Saya dapat tawaran dip pharmacy di kpj. Saya ingin tahu bagaimana pembelajaran untuk diploma pharmacy? maksud saya untuk setiap sem . saya agak risau juga kalau-2 saya tidak mampu untuk membawa setiap pembalajaran tersebut. adakah dip pharmacy kpj akan bekerja hanya di kpj sahaja ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam... untuk sem pertama dan 2 biasanya masih ada basic sains form 4/ 5 lagi dan basic pharmacy. kalo untuk sem seterusnya, mula masuk bab2 pharmachology.

      Padam
  41. assalam! bln 6 nnti sya akn blaja dlm diploma sains di kptm dgn krjesme uitm, soalan sye bole x nnti sye menyambung ijazah dlm bidang farmasi?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumasalam.. xde masalah kalu pointer ok dan dapat result tinggi.. sudah layak buat degree farmasi.

      Padam
  42. assalamualaikum.. saya lagi 2bln nk abes dip in pharmacy.. sy berhajat nak sambung degree in pharmacy.. tp mcm biase la, sy risau sbb dgr ura2 mgatakan keputusan SpM subjek science kene sume B ye? emmm n blh bgtau steps utk smbung degree ke uni padjadjaran x?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam.. info terbaru, kena kerja dulu untuk 2@3 tahun dulu.. baru dapat sambung. kalo ke luar negara x perlu. boleh apply dengan mana2 agen, contohnya http://www.aqm.my/new/

      Padam
    2. maaf ye nk tanya en faizal dapat info dari mana ye?

      Padam
  43. salam... nk tnye... ad yg kate kalo amek asasi farmasi n dapt pointer bgos boleh tuka medik??? n bidang mane yg lebih dperlukan sekarang?? medik or farmasi?? coz risau nnty klo amek farmasi x dek keje...

    BalasPadam
  44. Assalamualaikom Encik Faizal..sy lepasan diploma farmasi dan memperolehi cgpa 3.58..xp masalahnye sume subjek sains (physic,bio, chemistry) sume c+ mase spm...skunk sy masih tercari2 tmpt utk smbg degree ?? encik faizal taw x kt mne yg bole sy apply ??..
    sy harap encik faizal dpt bntu sy...sy dah buntu skunk nie..

    BalasPadam
  45. waalikumsalam... syarat untuk buat degree farmasi terkini ialah minimum cgpa 3.5 ( dengan memenuhi syarat2 tertentu) , di malaysia tempat untuk sambung belajar bagi lepasan diploma ialah di

    Universiti Sains Malaysia
    Universiti Teknologi MARA
    International Medical University
    International Medical University (twinning with University of Strachlyde)
    AIMST University
    CUCMS University

    senarai universiti di Indonesia:

    Bandung Institute of Technology
    Gadjah Mada University
    Airlangga Soerabaya University
    Padjadjaran University

    BalasPadam
  46. Assalamualaikum, saya miza . Saya berminat nak ambil bidang farmasi nanti . Saya cadang kalau untuk local nanti saya mahu mohon farmasi di KKM. Tapi ada cadangan tak kalau untuk university abroad ? and soalan terakhir saya, better belajar universiti local atau abroad ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam miza, kalo apply dipolama kkm nanti awak akan terikat dengan kkm selama 5 tahun untuk berkhitmat dengan mereka. jika melanggar kontrak perlu bayar dalam kuantiti yang telah di tetapkan. saya cadangkan university local sahaja.. sekiranya dapat tawaran di university lauar negara dan telah mendapat tajaan tidak salah untuk menerima. lebih pengalaman miza akan dapat.. tq

      Padam
  47. Salam abg faizal...saya ini pelajar aliran sastera...sye dpt offer diploma farmasi from ipts...saye nak tanye boleh ke pelajar aliran sastera sambong degree dan bagaimana?.....trimas

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam.. kalo dari ipts ada menawarkan program diploma farmasi bagi pelajar sastera.. mengikut sayarat kelayakan sepatutnya memerlukan subjek sains untuk dergree nanti.. baru dapat sambung

      Padam
  48. salam.. saye nk tanye... sye dpt twrn utk dip in [harmacy @ unikl royale college of medic perak.. adakah patot sye prgy..?

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam... bergantung atas minat dan kemampuan cik. kalo ingin beljar sehingga peringkat diploma sahaja saya rasa peluang pekerjaan sekrang ni dah jadi satu persaingan. sekiranya ingin belajar sehingga ijazah atau lebih terusakan sahaja.. tetapi dalam malaysia peluang untuk sambung degree agak terhad. jadi kena jaga pointer baik2 supaya dapat dapat sambung degree di university tempatan.

      Padam
  49. Salam Encik Faizal. Saya difahamkan Diploma Farmasi mengambil masa selama 3 tahun. Manakala Ijazah Farmasi selama 4 tahun. Adakah pelajar lepasan Diploma Farmasi hanya akan belajar 2 tahun sahaja di peringkat Ijazah Farmasi?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tidak..wlaupun tamat diploma frmasi 3tahun..bila smbung degree frmasi tetap 4tahun jgk..sama je.

      Padam
  50. salam.. nak mntak pndpat sikit.. saya lepasan spm 2012..saya minat dalam bidang farmasi ni,,tp utk ke dip farmasi sy x layak,, utk ipta saya dapat course dip teknologi makmal perubatan.,.saya ingat nak smbung mtrikulasi n lepas tu tros smbong degree dlm farmasi ni..tp sya tkot matrik nanti saya tak dpt pointer 3.5 ke atas.. en faizal rase better saya pegi mtrikulasi n lepas tu tros smbong degree dlm farmasi ni or smbung blaja dlm course dip teknologi makmal perubatan ni,.,.

    BalasPadam
  51. salam..saya lepasan spm 2012..saya dpt tawaran diploma farmasi di uitm..soalan saya bagi diploma farmasi ada tak biasiswa jpa?terima kasih

    BalasPadam
  52. Salam...saya ingin bertanya..minimun untuk smbung ijazah di indon mesti 3.5 juga ke? Pointer saya just 3.3 tapi spm lepas. Bagaimana ye.

    BalasPadam
  53. Salam abng Faizal...saya mendapat 3.3 dlm diploma farmasi..tetapi result spm saya semua kredit..
    Jadi, boleh tak saya sambung blajar farmasidi Indon....?

    BalasPadam
  54. Salam abng Faizal...saya mendapat 3.3 dlm diploma farmasi..tetapi result spm saya semua kredit..
    Jadi, boleh tak saya sambung blajar farmasi di Indon....?

    BalasPadam
  55. mcmana nak mohon kerja bg lepasan diploma farmasi?

    BalasPadam
  56. macamana cara nak mohon kerja ppf? saya lepasan diploma farmasi

    BalasPadam
  57. Assalamualaikum.
    Sy nk tanya... sy ni lpasan espiem 2013 ..
    Sy nak masuk Dip Farmasi...
    Syarat dipnya sy layak tp bila nak masuk ijazah tu....
    Spoil kimia.
    Sy slack kimia C.
    Yg laen Fizik, Kimia B+, Math A+ n addmath B.
    Bole ke kalau nak sambung degree jugak???
    Helppp...
    Sy pening samada matrik atau diploma farmasi.

    BalasPadam
  58. Salam en. Faizal..sy student dip farmasi..blum graduate lg. Ad lg 2 sem..cgpa skrg 3.81..sy minat nk sambung degree tp bila sy ad tbaca kalau nk smbg degree kna result spm pown ok..masalah sy skrg rsult spm sy teruk. Fizik dan kimia dpt E.sy masih boleh smbg degree ke?? Sy risau sy gagal smbg degree sbb result spm sy teruk

    BalasPadam
  59. salam, nak tanya.. kalau lepasan ijazah farmasi ni, nanti kerja gred brapa ye?

    BalasPadam
  60. salam.. first thanks for sharing.. sy nk tnye.. seandainye cgpa diploma farmasi sy x mncapai tahap min yg mlayakkn sy ke degree fmasi, ape yg ptut sy buat or degree ape yg sy boleh apply dgn diploma sy?

    BalasPadam
  61. Assalam , nak tanya ni ... saya baru habis diploma farmasi ... cgpa saya tepat 3.0 .... and tempat yg saya ambil diploma adalah ipts ... jadi saya ingin bertanya bolehkah kalau saya nk kerja bawah government takpom smbung degree dlm course lain ?? Pendapat encik ?

    BalasPadam
  62. Sy ambik course farmasi skrg,dh nak habis .tapi masaalahnya time spm kimia,fizik,addmath tak kredit.so tak boleh la kan sambung degree in farmasi? Lpastu sy nak nk kne sambung course apa untuk degree?

    BalasPadam
  63. Assalamualaikum, abg faizal boleh tak bagi contoh2 kolej swasta yg under kementerian,

    BalasPadam
  64. Assalamualaikum abg faizal, boleh ke dip sc nak sambung ke degree pharmacy?

    BalasPadam
  65. Assalamualaikum Abg Faizal.Selamat pagi dan salam 1 August ��.Sy ni baru hbis diploma farmasi.Dan mggu lpas baru jer result sy kluar.Pointer ksleruruhan sy hnya 2.64 shja.Sy ni amat berminat untuk menyambung blajar dlm bidang Degree Sains Farmasi.Tp sy xthu apakah sy layak memohon atau tidak course trsebut.Masa zman skolah dulu,sy ni hanya blajar sains biasa shja.Dan seandainya sy lyak,kat ipt mana yg Abg
    Faizal suggestkan untuk sy truskan
    blajar.Mohon Abg Faizal dpt membantu sy mncari arah tuju masa dpn sy.Sy btol2 tgh buntu skrg ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam.. haziq.. sekarang jumlah pharmcst di malaysia semakin bertambah.. laluan untuk sambung degree di malaysia sama ada ipta atau ipts memang sukar dengan cgpa bawah 3. laluan untuk haziq skunk ni mungkin boleh cuba menyambungkan pelajaran ke luar negara contohnya di indonesia. isnsyALLAH boleh.

      Padam
  66. Ad x yg dari diploma farmasi masuk medic?

    BalasPadam
  67. apa perkembangan bidang farmasi sekarang?

    BalasPadam
  68. Assalamualaikum abang faizal . Saya dapat tawaran dip pharmacy ni dan sy minat . If sy dh graduate dip pharmacy , boleh ke sy nk smbung degree pharmacy ? Btw sy bukan student aliran sains time SPM . Just sains biase

    BalasPadam
  69. Assalamualaikum, tumpang iklan tuan..mungkin ad yg berminat..terima kasih

    PELUANG UNTUK MELANJUTKAN PENGAJIAN DILUAR NEGARA!

    TAWARAN BERSYARAT UNTUK LEPASAN SPM/STAM/ASASI/MATRIKULASI/ A-LEVEL/ DIPLOMA BAGI MELANJUTKAN PENGAJIAN DALAM BIDANG PERUBATAN/ PERGIGIAN/ FARMASI
    ====================================================================
    1) IJAZAH SARJANA MUDA PERUBATAN DI MESIR (Mansoura University-Bachelor of Medicine and Bachelor of Surgery secara kerjasama dengan University of Manchester, United Kingdom/ Alexandria University/ Al Azhar University)

    2) IJAZAH SARJANA MUDA PERGIGIAN DI MESIR (Mansoura University/ Alexandria University)

    3) IJAZAH SARJANA MUDA FARMASI DI MESIR (Mansoura University/ Alexandria University)

    Syarat kelayakan : Minima B dalam semua subjek SPM (syarat ditetapkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia)

    4) IJAZAH SARJANA MUDA PERUBATAN & PEMBEDAHAN DI BANGLADESH (Mymensingh Medical College)

    5) IJAZAH SARJANA MUDA PERGIGIAN DI BANGLADESH (Dhaka Dental College)

    Syarat kelayakan : Asasi/Matrikulasi/A-Level/Diploma PNGK/CGPA 3.0

    6) IJAZAH SARJANA MUDA PERUBATAN DI RUSIA (Kursk State Medical University (KSMU))
    Syarat kelayakan : Asasi/Matrikulasi/A-Level/Diploma PNGK/CGPA 3.0

    Hubungi Mohammad Nazrin, education consultant di talian 011-14799976 atau

    Permohonan online : https://goo.gl/forms/rPUZ5RUgKDnPRQnt2

    Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100016086910679

    Email : nazrinkamaluddin@zarazakiah.com.my

    Website : https://zarazakiah.com.my/

    Alamat pejabat: No. 8-01, Jalan BM 2/6, Bandar Bukit Mahkota, 43000 Bangi, Malaysia.

    BalasPadam
  70. Assalamualaikum. Cgpa sy 3.00 klau sy nak sambung degree pharmaceutical science boleh tak?

    BalasPadam
  71. Assalamualaikum. Saya pelajar MICoST dan akan menamatkan pengajian pada tahun hadapan. CGPA saya setakat ini adalah 3.27. Apakah yang sepatutnya saya lakukan selepas menamatkan pengajian?

    BalasPadam
  72. Salam bro, macam mana pula dgn hala tuju aku kalau aku nak quit degree farmasi? Aku dah third year lepasan matrik. Tapi aku nk quit. Aku nak gi mana kalau aku quit?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sygnya kenapa tk hbiskan jer?bole jer nk quit ..akak syorkan awak trus pegi pd bidg shipping or oil gas..pegi pd institusi mcm ranaco kemaman ade offer trianing dn keje dlm perkapalan dn oil gas senang cepat dn trus diserap kerja dn gaji pun besar..bole pm akak 011-16930576...

      Padam
  73. Saya minat dalam bidang farmasi...result spm sya 5A je....fizik A- kimia B+ addmath B biology C Math A kalo sya struggle kat matrik dpat pointer 3.5++ kalo sya nak sambung degree farmasi lepas tak...

    BalasPadam
  74. Assalam encik faizal . Saya bakal ceburi bidang farmasi di ipts . Tapi masa spm , saya hanya aliran sastera dan sains am . Waktu spm sains saya A . Kalau saya nk sambung degree nanti , layak ke saya sambung degree dgn result spm saya ?

    BalasPadam
  75. Saya bakal menamatkn pengajian diploma farmasi di ipts.
    Saya ingin tahu, jika saya memohon kerja di industry pembuatan ubat (pharmaceutical industry), saya layak untuk memohon jawatan/position di bahagian mana?

    BalasPadam
  76. assalamualaikum. saya baru lepas tamat belajar diploma farmasi. saya nak tahu, mcm mana nak apply kerja dekat industri pharmaceutical? puas saya cari. tpi tak ada satu pun yang perlukan kelayakan 'Diploma farmasi'. masing2 nak degree..

    BalasPadam
  77. nice blog dik..bidg farmasi or nursing or lab technology bagus jer utk ambil skrg....negara sentiasa perlukan staff medical tau.....dkt dmnsara area ade satu hospital besar bru open bolehla aply sana..btw..akak nk share je..jika ade nak tye pasal program pendidikan awal kanak-kanak/nursing dan farmasi bole trus wsp akak bg info 011-16930576..upsi ade program kerjasama berkaitan PAKK ni dn intake utk nov dah dibuka bole mohon.tq

    BalasPadam
  78. Hye sy bakal nak smbng ipts dlm bidang ni..nak tanya,sebab ambik bidang ni perlu ada kimia,bio&fizik..klw macam sy waktu sklh x ambik asas ni dapat kh smbng degree sbb dgr² x blh ambik degree klw x ambik asas time sklh??

    BalasPadam
  79. Untuk adik2 yg study in dip. pharmacy atau yg br nk apply dip pharmacy ni, utk pengetahuan semua, utk smbg ke degree pharmacy, selain mendpt pointer akhir yg bagus n memenuhi syarat am dan khas U, akan tgk balik result spm anda dimana semua subjek maths/add maths/fiz/kim/bio kena dpt minima gred B dan muet band 4 utk ke UA dan kena pass imterview jg. Persaingan ke course Pharmacy ini sgt sengit ye.

    BalasPadam
  80. bidang farmasi dan perubatan memg bagus sekarang dan peluang kerja pun bagus..jom chat sis untuk tahu program farmasi /pembantu perubatan/fisioterapi under IJN college kl-IJN ni bawah institut Jantung Negara ..kami terus serap pelajar utk praktikum di IJN..nak tau lebih wsp 0166371460

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalammualaikum bang saya juga student dari Micost Ayer Keroh tapi sekarang campus Micost da tukar ke Jalan Hang Tuah

      Saya nak tanya bole tak saya nak sambung degree untuk bidang farmasi walaupun saya tiada aliran sains semasa spm dulu....kalau tak boleh, ada tak apa-apa cara yang saya bole buat untuk sambung degree?

      Padam