by nuffnang

my followers

Khamis, 6 Jun 2013

fungsi vitamin c


vitamin c dan kebaikkannya


                   assalamualaikum u alls.. ape macam? semua sehat? harap2 u alls yang tengah baca entry pasal vitamin c ni berada dalam keadaan yang sejahtera dan memilih vitamin c yang selamat di gunakan  . sebab ape kata selamat? now dah ada vitamin c yang beracun di pasaran.elok- elok sehat dan nak bertambah sehat, badan jatuh sakit plak. aisyh.. harap x la macam tu kan.
        ok hari ni sebenarnya ajai nak share dengan u alls pasal vitamin c dan kepentingan vitamin ni kepada tubuh badan kita.  vitamin c atau active ingredientnya ialah ascorbic acid merupakan salah satu vitamin larut air. vitamin c merupakan bahan antioksidan dan sangat baik untuk badan. badan kita tidak boleh menghasilkan vitamin c. sumber asas bagi vitmamin c boleh didapati daripada buah- buahan sitrus, sayuran hijau dan buahan beri. walaubagaimanapun vitamin c ni akan di singkirkan oleh badan melalui air kencing... hu2.. kalo harga vitamin c tu sampai seratus lebih maka, seratus lebih la nilai yang akan di singkirkan oleh badan. pada ajai, x perlu la u alls amik vitamin yang terlalu mahal harganya, sama jer lebih kurang. kat pasaran ni terlalu banyak sangat vitmin c dengan formluasi terbaru. x di nafikan masing2 mempunyai kebaikan yang tersendrir. ok, kat bawah ni ringkasan yang ajai buatkan 

fungsi vitamin c

* meningkatkan daya imunasi badan 
* mencantikkan kulit 
* mencegah jangkitan 
* bagus untuk selsema 
* demam
* mecegah penyakit kanser 
* mengurangkan paras LDL ( kolestrol x baik) 
* meningkat kan paras HDL ( Kolestrol yang baik) 
* mempercepatkan sembuhan luka dan terbakar 
* mengurangkan risiko katarak 
* penting dalam pembentukkan kallogen 
* mengurangkan asma
* mencegah daripada pembekuan darah tidak normal dan lebam 

kesan kekurangan vitamin c

* badan menjadi lemah 
* gusi berdarah 
* anemia 
* sakit- sakit dan sengal badan 
* hidung berdarah 

cadangan ajai kalo nak amik vitamin c, cari lah vitamin c yang free acid, sebab nanti takut kena gastrik plak. kalo u alls dah terbeli yang biasa tu ambik selepas makan. paling ok, pilihlah vitamin c TRN ( time release nutriton) sebab nya, kandungan vitamin c akan di larutkan dalam badan sedikit demi sedikit. so xde la badan akan release semua secara serentak.. 

dari dulu sampai skunk ajai memang jarang makan panadol kalo demam, except ada exam besar atau ada hal2 besar terpaksa la  telan panadol jugak . tapi skunk memng berusaha keras x kan telan panadol if demam . memang ajai akan amalkan vitamin c 1000mg dan minum air banyak. insyALLAH cepat sembuh

sumber vitamin c 

buah aspragus
anggur
lemon 
limau 
kubis
nenas
bayam 
tomato 
biji sawi hijau 
betik 
kacang peas hijau 
black currants 
kobis bunga
mempelam 
strawberri 




- time tulis pasal vitamin c ni jam dah 3.27 pagi.. ngantok plak.. nak tido da u alls.. tapi lupa nak bagitau , ape kesan buruk kalo amik dos secara berlebihan plak?
- diarrhoea - boleh menyebabkan cirit birit kalo di ambil secara dos berlebihan 
- sakit & pedih - sakit di sekitar kawasan suntikan 





p/s: _sape2 nak copy paste di izinkan tapi tolong kredit atasa nama blogg ohajai.blogspot.com.my 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan