by nuffnang

my followers

Selasa, 28 Mei 2013

penyakit tangan kaki dan mulut

                           Baru- baru ni sedara saya ada call tanya pasal penyakit tangan kaki dan mulut. Anak dia Arissha dah 2 tahun setengah tetiba jer kena penyakit ni. Kesian sangat Arishha yang comel x dapat tido malam and asyik nangis je.. my cousin dah risau tengok anak dia, even dah p klinik tapi anak dia still x dapat tido.



biasanya penyakit ini menyebabkan lepuhan pada mulut lepas demam 2, 3 hari




bintik- bintik akan keluar pada tapak tangan, tapak kaki dan ruam -ruam di sekitar badan

Penyakit kaki tangan dan mulut atau juga penyakit HFMD sebenarnya di sebabkan oleh  virus enterovirus. Penularan penyakit ni sebenarnya di sebabkan oleh sentuhan secara langsung melalui cecair hidung, air liur, najis kanak-kanak yang telah terkena penyakit ini atau pun alatan serta permainan budak- budak yang tercemar dengan virus HFMD. So , masa my cousin call dia bagi tahu doctor ada priscribe ubat demam, n calamine cream je.. memang ni je ke ubatnya? 

Sebenarnya xde pun rawatan khusus untuk penyakit ni. Biasanya doc akan bagi ubat paracetamol untuk reduce kan suhu and tahan sakit, oral aid atau gengigel spray untuk ulcer dalam mulut then calamine lotion.. tu jek rawatan yang di beri.. insyALLAH lepas 4-5 hari semuh lah penyakit ni..

Tanda-tanda dan gejala

 Demam yang ringan
 Rasa tidak sihat (letih dan lesu)
 Sakit tekak


           just  langkah pencegahan awal perlu lah parents  make sure kan kebersihan menjadi kunci utama. baby memang mudah terkena penyakit dan di serang penyakit. so kena pastikan alat permaianan diorang bersih, kawasan persekitaran di cuci, tangan sentiasa basuh apabila memegang benda- benda kotor dan elakkan pegang kanak-kanak yang terkena jangkitan ni..



write by ohajai.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan