by nuffnang

my followers

Sabtu, 18 Mei 2013

maksud stem cells


Apakah itu Sel Stem?
Secara umumnya, Sel Stem boleh dianggap sebagai sel induk kerana keupayaannya untuk menjadi semua jenis sel atau tisu di dalam badan kita. Contohnya, sel otot, sel saraf, sel jantung dan sel darah.
Oleh itu, ia boleh digunakan untuk menjana sel-sel dan tisu-tisu gantian bagi merawat beberapa jenis penyakit seperti Parkinson, Alzheimer, leukemia, angin ahmar, serangan jantung, kencing manis, sklerosis multipel, artritis rheumatoid, lumpuh saraf tunjang dan lain-lain lagi.
Klik Di Sini untuk melihat senarai penyakit yang boleh dirawat dengan Sel Stem.
Sel Stem boleh didapati dari dua sumber utama, iaitu:
  1.     Sel Stem Embrionik (ESC)
  2.     Sel Stem Dewasa (ASC)

Sel Stem Embrionik

Sel stem ini diperoleh daripada embrio (janin) yang berusia 8 – 10 hari (blastula). Ia terbentuk akibat persenyawaan luar tubuh, iaitu, tabung uji (in-vitro fertilization) ataupun melalui teknologi pengklonan (pemindahan nuklear sel somatik). Sel Stem ini diekstrak dari manusia atau binatang (terutamanya kambing biri-biri).
Rawatan dan penyelidikan Sel Stem ini telah menimbulkan banyak kontroversi dari sudut agama, moral dan etika. Ini kerana embrio yang disuntik akan mati setelah diekstrak.
‘A life is destroyed to save another’.

Sel Stem Dewasa

Ia wujud di dalam badan kita dari saat kita dilahirkan.
Ia boleh diperoleh daripada janin yang gugur, darah tali pusat, sumsum tulang, darah dan otak.
Sehingga akhir-akhir ini, sel-sel ini kurang mampu bertukar menjadi sel-sel khas berbanding dengan sel stem embrionik. Bilangannya agak kurang dan adakalanya sukar untuk diperolehi (contohnya daripada bahagian otak dan retina mata).
Tetapi akibat kajian terkini yang telah dilakukan sejak 5 tahun lepas telah menemui kebolehan sel stem dewasa yang mampu bertindak seperti sel stem embrionik. Ia tidak lagi terhad kepada pembentukan sel darah, tulang dan tisu penghubung.
Selain itu, kajian terbaru yang telah dijalankan oleh para saintis telah membuktikan bahawa Sel Stem dewasa adalah tunjang kepada sistem pembaharuan (renewal) semulajadi badan kita. (2009, Christian Drapeau MSc. “The Stem Cell Theory of Renewal”)
“Body’s Self-Repair Kit” – regenerating cells damaged by disease, injury and everyday wear and tear.
“Natural Repair Mechanism”

Rawatan/Terapi Sel Stem di Malaysia

Rawatan atau terapi Sel Stem digunakan secara meluas dalam bidang klinikal di Malaysia bagi merawat penyakit-penyakit kronik. Kaedah ini disebut sebagai transplant atau pemindahan. Kaedah transplant/pemindahan yang terkenal pada masa kini adalah:
  1. Transplant/Pemindahan Sel Stem Dewasa : Sel Stem dari Tulang Sum-sum.
  2. Transplant/Pemindahan Sel Stem Dewasa : Sel Stem dari Darah.
  3. Transplant/Pemindahan Sel Stem Plasenta : Sel Stem dari Darah Tali Pusat.

Transplant/Pemindahan Sel Stem Dewasa – Sel Stem dari Tulang Sumsum

Rawatan atau terapi Sel Stem yang paling terkenal. Cara ini digunakan secara meluas untuk merawat leukemia, kanser dan pelbagai jenis penyakit darah. Sel Stem dari tulang sum-sum akan diekstrak keluar dari badan pesakit.
Kos Rawatan: RM50,000 ++

Transplant/Pemindahan Sel Stem Dewasa – Sel Stem dari Darah

Peripheral Blood Stem Cells (PBSC) atau ‘Sel Stem Darah Periferal’.
Walaupun kebanyakan darah Sel Stem berada di dalam tulang sumsum kita, sebilangan juga hadir dalam aliran darah kita. Sel Stem dari darah juga boleh digunakan seperti Sel Stem dari tulang sumsum kita untuk merawat penyakit seperti leukemia, kanser dan penyakit darah. Darah dari pesakit sendiri atau penderma digunakan.
Kos Rawatan:
RM30,000/prosedur (Yuran Pemprosesan: RM15,000; Yuran Tahunan: RM1,800)
(Sumber: StemLife)

Transplant/Pemindahan Sel Stem Tali Pusat – Sel Stem dari Darah Tali Pusat

Sel Stem Darah Tali Pusat, iaitu, Sel Stem Hemopoietik (HSC) atau lebih dikenali dengan nama Cord Blood Stem Cells.
Bayi yang baru lahir tidak perlu lagi tali pusat mereka. Tali pusat ini selalunya dibuang begitu sahaja. Tetapi sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kajian telah membuktikan bahawa darah di dalam tali pusat didapati kaya dengan Sel Stem. Ianya terbukti berguna dalam merawat jenis masalah kesihatan yang sama seperti mana dalam kaedah mengunakan Sel Stem dari Tulang Sum-sum.
Malah pesakit yang mengunakan kaedah mengunakan Sel Stem dari darah Tali Pusat kurang terdedah terhadap penolakan badan dibandingkan kaedah mengunakan Sel Stem dari Tulang Sum-sum atau kaedah mengunakan Sel Stem dari Darah. Ini kerana sel-sel tersebut belum cukup matang sehingga di lihat sebagai suatu ancaman oleh sistem kekebalan (immune system) tubuh badan penerima. Darah Tali Pusat juga belum cukup matang untuk menyerang sel-sel di dalam tubuh badan penerima.
Untuk menggunakan sel stem bayi, apa yang PENTING adalah:
  1. Jumlah sel stem darah tali pusat bayi perlu mencukupi untuk pesakit.
  2. Sel stem bayi perlu sepadan/serasi dengan pesakit.
  3. Sel stem bayi pula perlu bebas penyakit.

Bagaimana sel stem tali pusat ini dikumpulkan?

Sebaik sahaja bayi dilahirkan, tali pusat bayi akan diketip dan dipotong. Dengan mengunakan pembersih kuman, doktor akan menyuntik jarum pada tali pusat dan darah dalam tali pusat akan mengalir ke dalam beg plastik. Keseluruhan prosedur cuma mengambil masa beberapa minit sahaja dan ia adalah selamat kepada ibu dan bayi.
Tidak semua sel stem tali pusat berjaya diambil, Sekiranya berlaku komplikasi kelahiran, doktor akan lebih menumpukan perhatian untuk menyelesaikan masalah tersebut daripada mengambil darah tali pusat.

Berapa lama darah tali pusat ini dapat bertahan semasa disimpan?

Sebaik sahaja dikumpulkan, darah akan dibawa ke tempat penyimpanan dan akan dibekukan. Darah tali pusat apabila disimpan dengan baik dapat bertahan sehingga 10 tahun.
Selalunya ibu bapa yang sedang menunggu kelahiran bayi mereka akan berjumpa dengan pihak Perbankan Sel Stem bagi mengetahui apakah prosedur yang akan dilakukan bagi mengekstrak dan menyimpan sel stem tersebut. Pengumpulan/pengambilan sel darah tali pusat boleh dilakukan secara peribadi menerusi hospital atau pun klinik swasta.
Malaysia kini mempunyai 4 bank utama untuk menyimpan sel darah tali pusat.
Bank Tali Pusat di Malaysia:
  1. StemLife
  2. CryoCord
  3. CellSafe International
  4. StemTech International
Ibu/bapa yang ingin mengambil tahu tentang proses tersebut bolehlah membuat kajian terlebih dahulu, bandingkan keempat-empat bank tersebut dan nilaikan dari segi:
Kos Rawatan: lebih kurang RM10,000
Yuran Pendaftaran: RM2,500
Yuran Tahunan: RM250 (selepas ulang tahun pertama bayi)

KESIMPULAN

Apa yang kita boleh simpulkan di sini adalah semua jenis transplant/pemindahan Sel Stem yang terdapat di Malaysia menelankan kos ribuan ringgit bagi para pesakit. Bagi orang yang berduit dan mampu membayar, pastinya tiada masalah bagi mereka untuk mengeluarkan kos tersebut. Walaubagaimanapun, apakah nasib bagi orang yang tidak mampu membayar kos tersebut? Apakah pilihan mereka? Pinjam duit dengan rakan-rakan atau keluarga? Buat pinjaman peribadi? Seribu satu soalan persoalan akan mula timbul di dalam fikiran mereka.
Namun begitu, anda tidak perlu risau lagi. Jika saya mempunyai satu cara alternatif yang sedia ada dan boleh digunakan serta merta untuk mengelakkan perkara di atas berlaku, adakah anda akan berminat untuk mendengarnya? Jawapannya ringkas tapi sangat berkesan.
ANDA HARUS TINGKATKAN PENGHASILAN SEL STEM DEWASA (ADULT STEM CELLS) UNTUK MENJANA PEMBAHARUAN SEL-SEL BARU DI DALAM BADAN ANDA DAN SETERUSNYA MEMBAIKPULIH ORGAN-ORGAN YANG BERMASALAH.

Jika Sel Stem Dewasa dapat dihasilkan secara semulajadi oleh tubuh badan kita, mengapa perlu kita menjalani rawatan atau pemindahan sel stem?

Disebabkan faktor-faktor yang berikut, pengeluaran sel stem dewasa kita MAKIN BERKURANGAN. Sel-sel kita mula kurang berfungsi secara optimum. Oleh itu, badan kita tidak dapat menghasilkan bilangan Sel Stem Dewasa yang berkualiti bagi mencetuskan proses pembaharuan sistem badan kita. Jadi, badan kita lebih mudah mengalami kecederaan dan lebih terdedah kepada penyakit-penyakit lain.

Bagaimana StemEnhance atau AFA Extract boleh membantu dalam Proses Renewal System Badan kita?

AFA Extract TIDAK mengandungi sel stem. Ia adalah “Stem Cell Nutrition” ataupun Penggalak Sel Stem.  Ia adalah campuran dua sebatian yang diekstrak daripada sejenis tumbuhan air botanical, iaitu, Aphanizomenon flos-aquae (AFA): -
  • Satu ekstrak, dimana mengandungi L-selectin ligand, membantu pengeluaran sel stem (CD34+ cells) daripada sumsum tulang secara semulajadi.
  • Ekstrak seterusnya, salah satu bahagian yang kaya dengan polisakarida iaitu Migratose (yang telah dipatenkan) membantu pemindahan sel stem keluar daripada darah ke dalam tisu.
Jadi, dengan makan 3 KAPSUL (1 Gram) AFA EXTRACT setiap hari, bilangan sel stem dalam badan akan bertambah sebanyak 25%. Teori ahli sains “Dengan pertambahan sel stem, maka kesihatan akan bertambah“. Sel stem pada manusia dihasilkan oleh tulang sum-sum dan bergerak ke seluruh badan dan menggantikan sel-sel organ yang diperlukan, dan seterusnya kesihatan kita akan bertambah baik. Teknologi ini adalah yang pertama dipatenkan di US.
“StemEnhance” atau juga dikenali sebagai “AFA Extract” di Malaysia menyokong pengeluaran Sel Stem Dewasa secara semulajadi dari tulang sum-sum kita, dan seterusnya membantu dalam penyelenggaraan kesihatan yang optimum.
Seperti antioksidan yang penting untuk melindung sel kita daripada kerosakan “radikal bebas”, penggalak sel stem turut sama penting dalam menolong sel stem kita untuk mengekalkan fungsi organ dan tisu badan yang lebih baik

1 ulasan:

  1. Nice post you have shared here thanks for sharing keep posting and keep going on. Cord Blood Banking

    BalasPadam