by nuffnang

my followers

Khamis, 2 Mei 2013

kesan tretinoin dan merkury

               Assalamualaikum to all readers.... hari ni saya x berapa sehat.. MC demam panas, semalam check suhu badan around 38..makan ubat amik high dos terus.so hope esok da boleh kerja macam biasa.  hu2. kalau boleh x nak MC, tapi menggigil- gigil and tak dapat tido lena malam tadi.. . maybe tired n kurang rest.. btw banyak sangat kol dari pagi nak buat order . so sempat la kejap  nak share dengan u all kenapa produk kosmetik yang mengandungi campuran tretinoin dan merkury di haramkan.. tretinoin lazimnya di gunakan bagi merawat msalah jeragat dan merawat masalah kulit. Sebenarnya bahan tretinoin ini hanya boleh di gunakan atas nasihat profesional kesihatan.  klinik dermatology ada menggunakan bahan ini bagi merawat masalah kulit jerawat yang teruk mengikut masa yang telah di tetapkan. walaubagaimanapun produk ini di haramkan penggunaanya dalam capuran kosmetik kerana memberi kesan yang memudaratkan seperti kemerahan, pedih ,sensitiviti pada cahaya matahari, tidak selesa dan mengelupas.
              Bagi produk yang mengandungi merkury pula, ianya telah di campur dalam bahan kosmetik untuk merawat masalah jeragat, memutihkan kulit, anti penuaan, kedutan dan kulit tidak sekata.. u alls bayangkan la, kebanyyakkan produk yang ada di pasaran sekarang ni menjanjikan kulit  u alls putih dalam 7 hari la... seriusly x kan la secepat tu kan? so we boleh pikir logik bahaya x produk tu.. i mean , mungkin la ada formulasi baru.. tapi kita kena becarefull.certain product tu selamat and mampu memberi kesan dalam masa yang singkat. tapi untuk kebanyaakkn produk yang ada di pasaran tidak selamat.. kesan penggunaan merkury menyebabkan kerosakkan buah pinggang dan saraf. bagi kanak- kanak yang terdedah pada bbahan ini boleh menggangu pembesaran otak kanak-kanak. bahan ini meresap masuk  apabila di sapu dan terhidu..







u alls guna fair & lovely lagi bagus.. fair & lovely menggunakan herba2 terbaik dari india... jimat pun jimat.


3 ulasan:

  1. macam mana dengan aurawhite? selamat tak?

    BalasPadam
  2. aurawhite selamat.. dia bukan bawah kkm.. tetapi diseliakan oleh bkkm. baru2 ni kawan p salah satu retail farmasi dekat kelantan.. kat sana pun ada jual aurawhite..saya dah pun kol bkkm untuk pengesahan produk ni. pihak berkenaan cakap berdaftar dan tak membahayakan.

    BalasPadam
  3. Bagaimana dgn produk dnars?

    BalasPadam