by nuffnang

my followers

Isnin, 7 Julai 2014

SERABUT

 
 

  Korang bila click tajuk yang mr ajai letak ni mesti dalam kepada otak pikir mr ajai tengah serabut kan? ha2.. salah.. x kan nak meluah plak rasa serabut.. ari ni x la.. akan datang mungkin.. so far x sampai ke tahap meroyan lagi. teruk kan korang asal dengar mr ajai serabut je cepat2 nak baca. ha2.. sebenarnya nak citer pasal pemakanan.. bulan2 puasa ni best citer pasal makan.. rasa kenyang. sebab makan x boleh kan? ha2..

  Menggikut kamus dewan edisi ke empat serabut merupakan sesuatu yang berupa serat. skunk ni ramai yang x sedar sebenarnya mereka kekuranga makanan yang mengandungi serat dan dalam tak diam juga ramai penghidap penyakit buasir? ko ada tak? eceh.. kantoi la tuh. kalo x teruk xpe lagi.. kalo dah level teruk? bahaya tu. so kena la waspada. pemakanan kena jaga.

   Serat merupakan bahagian dalam tanaman yang tidak boleh dicerna oleh manusia. Makanan yang mengandungi serat antaranya ialah sayur- sayuran dan buah - buahan. Antara contoh makanan yang mengandungi serat ialah roti mil penuh, kacang pea kebun, aprikot kering, kismis, kekacang campuran, respberi, pasta gandung penuh, daun bawang kucai dan sebagainya. Serat sangat penting kepada semua golongan terutamnya penghidap penyakit kencing manis dan juga mereka yang menagalami masalah kegemukkan. Bila kekruangan serat makan akan terjadilah masalah yang di katakan sembelit.. bila duk sembelit je buasir lama2 jah!

  Bukan sahaja serat membantu mencuci usus, tetapi serat yang tidak mampu di cerna ini tadi memberi pengisian kepada ruang- ruang usus supaya pergerakkan makanan dalam usus berjalan dengan lanacar. mr ajai rasa tertarik nak tulis pasal SERABUT ni sebab x nak korang serabut nanti bila kena buasir. nanti sampai kena potong2 usus. takut kan?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan